13 May 2013

ini minggu baruuuu

ASSALAMUALAIKUM WBT

ini mnggu ke3 bln Mei..:) hari nie hari isnin..then sya...menanamkan semangat baru! *boo dia* eheheh..last week..entry mcm sedih2..emosional kan? huhuhu..its a normal thing bh kn..manusia..kadang sedih..gembira..marah..menangis..lumrah hidup di dunia..just wanna share satu hadis nie..

"Jagalah Allah maka engkau akan mendapatkan-Nya dihadapanmu, kenalilah Allah di kala senang maka Dia akan mengenalmu di kala susah. Ketahuilah sesungguhnya apa yang tidak menimpamu maka dia tidak akan menimpamu dan apa yang akan menimpamu pasti dia akan menimpamu .Dan ketahuilah bahawa kemenangan bersama kesabaran, kelapangan bersama kesempitan dan setelah kesulitan pasti ada kemudahan."

[hadis riwayat Tarmidzi]

bila kita jga hubungan kita dgn Allah..Allah akn jaga kita..bahkan DIA akn jagakan hubungan kita dgn manusia dan makhlukNya yg lain..see? Allah is awesome! sahabat dan saudari serta saudara sekalian..cuba fikir..kalo kita xjga hubungan dgn Allah mcm mna nak jga hbungan dgn manusia?? mcm mna?? tpi, ada jgk org ckp.."eleh! ak xsmbahyang pun ak ok jer dgn kawan2 aku.." fine~ kita faham..kat dunia mmg bermacam jenis manusia..tpi..


Allah berfirman dalam surah Al-Isra' : 15
"barang sesiapa yg berbuat sesuai dengan petunjuk (Allah),maka sesungguhnya itu untuk keselamatan dirinya sendiri ; dan barang siapa tersesat maka sesungguhnya itu untuk kerugian dirinya sendiri"

jagalah hubungan kita dengan Allah..sedikit demi sedikit kita perbaiki..susah? pergi ke arah kebaikan tu bkn senang ok..tpi Allah kan ada..Allah pasti bantu..jihad kan di dalam hati untuk melawan segala hasutan syaitan..syaitan nie saat kita nazak pun dia masih cuba menghasut! inikan lagi kita yg masih sihat walafiat (alhamdulillah) lagilah durjana2 itu sntiasa menghasut..

dalam Al-Quran surah An-Nisa : 118
"yang dilaknati Allah,dan setan itu mengatakan,"aku pasti akan mengambil bagian tertentu dari hamba-hambaMu"


sudah! syaitan dah terang2kan cakap mcm tu..xtakut ker? mana lah syaitan nak masuk neraka sorang2 kan..mestilah nak ada kawan..siapa kawan dorank? tnya lagi..-.-..manusia! ! ! di antara kita inilah..:(( xmaw! xmaw! xmaw! saya xmaw! anda semua maw?? xmaw kan...so?? marilah kita sama2 dan cuba perbaiki amal soleh dan ibadat kita..itulah antara cara nak jaga hubungan dengan Allah..apa yg wajib jgnlah d tinggalkan..dah semakin ok dgn yg wajib..cthnya smbahyang 5 waktu..selitkan ibadat2 sunat pulak..tahajud..dhuha..insha Allah...semakin terjaga hubungan kita dgn Maha Kuasa..oppss! jgn lupa..bacalah Al-Quran selalu..1 muka surat sehari pun xpa..sikit2..jom awak semua! semoga kita semua akan selalu di berkati olehNya..insha Allah...

xyah segan2..:)



DEAR MY FUTURE MAN,SOMEDAY ,WHOEVER YOU ARE, PLEASE DONT JUDGE ME BY MY MISTAKES, PLEASE JUST CORRECT ME IF I'M WRONG
all copyright© reserved by iqwa-niera 2011-2016