29 May 2013

tulang maw tercabut~

assalamualaikum wbt

erk? mcm comel plak gmbar tengkorak tu...ahahha..adalah jgk kaitan dgn tajuk entry kn3? ehehehe..nak update smalam..mmg xmampu ler..pinggang mcm nak tercabut kot..sehari suntuk berjalan dan "menyelami" (sori..xtaw sy nak guna istilah apa) bandar SANDAKAN..start jam 11 smpai jam 7 mlm..wuuuu..mmg best la..

budak xseberapa nak comel
tadaaa! curi gmbar dri twitter dia...ahahahahhh...budak kat atas tu la peneman diri ini d sandakan if nak jalan ke..beli barang ker..BHAHAHHAA..dia sorang je? ha'a..:'( ko xda kawan ker? *monolog yg mcm senget* ehehehe..byk le kwn kat di sdkn nie..cuma budak nie jer la kot yg ak rpat..BESTFRIEND..ad lagi sorang..tpi bdak tu mengade blum blik sabah..:)))) smalam jalan2..rasanya berpuluh kedai tudung kot kmi kluar masuk...nak cari tudung labuh bawal..dan maybe bkn rezeki kami kot nak beli..punya senang susah nak cari! wuuuu..dah jumpa xberkenan plak..*sgt mengadeee* ahahahha..last2 beli tudung labuh yg bkan bawal~ xper..at least dpt beli..alhamdulillah..lupa plak..budak kat ats tu NUR AQMAL a.k.a MAMAL..mamal beli buku dan stokin..stokin wudhuk..taw x ap tu stokin wudhuk?cube survey kat internet..huihuihui..solat kat surau mall..jumpa pulak kkak akhwat..dah la tersalah nama..ahahha..maaf akk..mula2 mcm ragu2 nak tegur..tetiba teringt ayt ni..

apabila kamu yg dahulu memberi salam kpda org lain..insha Allah tiada sifat sombong dlm dirimu..

berkobar terus smngt nak tegur..ehehe..dlm hati..salah org pun xper,..:) alhamdulillah..xsalah org pun..cuma slah nma je..kesian kak pikah..ehehe..borak kejap..tnya pasal usrah and liqa'..trus teringn nak LIQA' ! nak sgt! huhuhuh...:( rindu nak ber usrah..nak berkumpul reramai..mcm dulu..huarghh! :'( xper..tnggu kkak2 and kwn2 abis sem bln 6 nie..insha Allah..semoga Allah permudahkan..:) berbalik cerita ak dan budak mamal nie..mmg semangat la cari kedai buku..tudung,baju..siap test2 baju..prgi fitting room..*ak la tu* ahahhha..padahal xbeli pun..badget utk tdung jer.ahahaha..even pnat..tpi mmg happy la..then, mamal ada nma baru -TOMEY-TOMEY~bhahahha..kalo sy dpn dia skrg kompom dah dpt penumbuk nie..


ahaha..dah ptang..mama and papa ambik..nak pulang..(kitorang budak2 comel yg xreti naik bas) kesian sungguh..huhuh..singgah hospital kejap..pacik sakit..tngok org2 yg sakit kat wad tu..sayu hati..nmpk sorang atuk nie..teruk dah keadaan dia..tiba2 teringat arwah atuk...rindu..:'( huhuhu..kesian sgt org2 kat wad tu..insaf diri ini..Allah still bagi nikmat kesihatan dkt kita..tpi kita xhargai plak..masih jgk xambik ksmpatan yg ada nak beribadat dan tambah amal kat dunia..sdangkan still sihat walafiat..kalo dah terlantar sakit teruk mcm mna? huhhu..allahuakbar..peringatan utk  sy jgak..ok dah nak mahgrib..sekian utk entry kali ini (buat ayt skema) wassalam...

p/s utk mamal : thanks mamal..syg ko! ehehehe

coretan.
-bakal jenazah-

27 May 2013

i love u ♥

assalamualaikum wbt

saya cuma nak bagitaw..saya syg mereka..! 

mama and papa

kak epy

adik haziq

adik uzma
dah buat entry panjang2..tpi bila publish! grrrr...==' ntah apa yg spoil..btw, mereka ini lah harta dunia dan akhirat sya..sgt2 menyayangi mereka fillah..selamanya..insha Allah

they are my sygsss forever

26 May 2013

AMIN

bismillah photo: bismillah bismillah.gif
assalamualaikum wbt..


semoga Allah menjadi cita-cita utama buat kita..insha Allah^^

20 May 2013

sebelum tidur..

bismillah photo: bismillah bismillah.gif

assalammualaikum wbt

● MATI saya nanti , akan ramai ucap takziah pada keluarga saya .
● MATI saya nanti , orang akan buat majlis tahlil untuk saya .
● MATI saya nanti , Fb saya akan penuh dengan post takziah .

● MATI saya nanti , saya akan tinggalkan harta-harta saya .
● MATI saya nanti , saya akan tinggalkan kawan-kawan saya .
● MATI saya nanti , saya akan tinggalkan orang yang saya kasihi .

● MATI saya nanti , saya akan duduk keseorangan dalam kubur .
● MATI saya nanti , saya kena jawab soalan dari Munkar dan Nakir .
● MATI saya nanti , saya tak dapat beramal soleh lagi .

● Dan saya masih tidak tahu dimanakah pengakhiran tempat saya di sana kelak
● Segalanya akan ditinggalkan

describing them..:)

bismillah photo: bismillah bismillah.gif
assalamualaikum wbt
bh..siapa yg maw d describing nie?? ermmmm...tngok bwah and baca ok!
Nama : Iblis
Tempat kediaman : Hati yang lalai, tempat maksiat, tempat yang kotor
Keluarga : Jin, syaitan, taghut
Tempat kembali : Neraka Jahannam
Pangkat : Fasik First Degree
Agama : Kufur
Tugas : Professor dan Pengarah bagi golongan yang menyesatkan hamba Allah
Kerja : Menyuruh berbuat mungkar dan maksiat serta mencegah berbuat kebaikan
Tempoh khidmat : Hingga hari kiamat
Modal : Angan - angan
Majlis : Pasar - pasar
Tema kerja : Munafik Penghulu Akhlak
Keuntungan : Sia - sia seperti debu yang berterbangan
Pakaian : Tidak menutup aurat
Pasangan hidup : Orang berpakaian tetapi bertelanjang
Sahabat : Orang - orang munafik
Sumber rezeki : Harta haram
Janji : Janjikan kefakiran dan kemiskinan
Cita - cita : Kafirkan semua manusia
Benda yang menyedihkan : Banyak sujud kepada Allah
Makanan : Daging bangkai (orang yg mengumpat )

 siapa nak berkawan dgn mereka nie? ada yg berminat x? sahabat yg sya sgt kasihi..:) jgn kita jadikan mereka sahabat..kawan..or teman ok..ingat syg..mereka tu musuh utama kita! 

jom sama-sama hindari diri menjadi hamba syaitan..

14 May 2013

jom berperang!

assalamualaikum wbt

"apabila kita hendak mendekati Allah SWT, hakikatnya kita tlh mengisytiharkan perang terhadap segala bentuk dosa dan maksiat" 

the words i take from Hilal Asyraf's book..thanks bro..(sejak bila dia jdi abg aku nie) eheheh... ^^ okok..jom kembali ke tajuk utama..

"ILMU ITU  ADALAH CAHAYA,DAN CAHAYA TIDAK AKAN MEMASUKI HATI YG GELAP"
[Imam as-Syai'i]

cuba fikir..if hati kita nie gelap mcm mna ilmu nak masuk kn? knapa hati boleh gelap? knapa?why? kenapa? sepa xtaw meh ketuk kepala dgn sudu...-__-..hohooho..its absolulety sbb dosa2 yg kta buat..segala bnda xelok..maksiat and so onnn..anda semua boleh fkirla tu selebihnya..masing2 dah besar kan..:)))..try to refresh and flash back..when hdup kita bergelumang dosa kn..mcm payahkan jer nak dapat something yg baik2..??perasan x? huhuhu..kalo rasa2 mcm sgala bnda baik xdpt kn..cuba fikir apa yg kita dah buat before nie..maybe kita ada buat salahkan..with or without sedar..so?amcm?...taubat lah directly..Allah  Maha pengampun..

Allah berfirman dlm surah An-Nisa' : 106
"DAN MOHONLAH AMPUNAN KEPADA ALLAH..SUNGGUH ALLAH MAHA PENGAMPUN,MAHA PENYAYANG"

increase iman..decrease dosa..
so? jom taubat sebelum terlambat..jom semua perangi dosa! jihad kita! ayuh! melawan segala nafsu yg tidak baik! ayuh! ayuh! jgn lupa ok..semuanya hanya dengan pertolongan Allah..minta Allah bantu..bergantunglah dengan Allah..hasbunallah wanikmal wakeel..(cukuplah Allah sebagai pelindung kami) perangi dosa! jihad melawan nafsu adalah jihad yg terbesar..kita xmmpu kot rasanya nak pergi berjihad ke palestin kn..so? jihad lah melawan nafsu! and AGAIN! PERANGI DOSA...

Jgn kita jadi org munafik..
mari kita isyhtiharkan perangi dosa! jom sama mengejar syurga Allah..biarlah kita terlepas seronoknya kehidupan dunia..jgn kita terlepas indahnya hidup di syurga..
jom sama-sama..^^ insha Allah..




13 May 2013

ini minggu baruuuu

ASSALAMUALAIKUM WBT

ini mnggu ke3 bln Mei..:) hari nie hari isnin..then sya...menanamkan semangat baru! *boo dia* eheheh..last week..entry mcm sedih2..emosional kan? huhuhu..its a normal thing bh kn..manusia..kadang sedih..gembira..marah..menangis..lumrah hidup di dunia..just wanna share satu hadis nie..

"Jagalah Allah maka engkau akan mendapatkan-Nya dihadapanmu, kenalilah Allah di kala senang maka Dia akan mengenalmu di kala susah. Ketahuilah sesungguhnya apa yang tidak menimpamu maka dia tidak akan menimpamu dan apa yang akan menimpamu pasti dia akan menimpamu .Dan ketahuilah bahawa kemenangan bersama kesabaran, kelapangan bersama kesempitan dan setelah kesulitan pasti ada kemudahan."

[hadis riwayat Tarmidzi]

bila kita jga hubungan kita dgn Allah..Allah akn jaga kita..bahkan DIA akn jagakan hubungan kita dgn manusia dan makhlukNya yg lain..see? Allah is awesome! sahabat dan saudari serta saudara sekalian..cuba fikir..kalo kita xjga hubungan dgn Allah mcm mna nak jga hbungan dgn manusia?? mcm mna?? tpi, ada jgk org ckp.."eleh! ak xsmbahyang pun ak ok jer dgn kawan2 aku.." fine~ kita faham..kat dunia mmg bermacam jenis manusia..tpi..


Allah berfirman dalam surah Al-Isra' : 15
"barang sesiapa yg berbuat sesuai dengan petunjuk (Allah),maka sesungguhnya itu untuk keselamatan dirinya sendiri ; dan barang siapa tersesat maka sesungguhnya itu untuk kerugian dirinya sendiri"

jagalah hubungan kita dengan Allah..sedikit demi sedikit kita perbaiki..susah? pergi ke arah kebaikan tu bkn senang ok..tpi Allah kan ada..Allah pasti bantu..jihad kan di dalam hati untuk melawan segala hasutan syaitan..syaitan nie saat kita nazak pun dia masih cuba menghasut! inikan lagi kita yg masih sihat walafiat (alhamdulillah) lagilah durjana2 itu sntiasa menghasut..

dalam Al-Quran surah An-Nisa : 118
"yang dilaknati Allah,dan setan itu mengatakan,"aku pasti akan mengambil bagian tertentu dari hamba-hambaMu"


sudah! syaitan dah terang2kan cakap mcm tu..xtakut ker? mana lah syaitan nak masuk neraka sorang2 kan..mestilah nak ada kawan..siapa kawan dorank? tnya lagi..-.-..manusia! ! ! di antara kita inilah..:(( xmaw! xmaw! xmaw! saya xmaw! anda semua maw?? xmaw kan...so?? marilah kita sama2 dan cuba perbaiki amal soleh dan ibadat kita..itulah antara cara nak jaga hubungan dengan Allah..apa yg wajib jgnlah d tinggalkan..dah semakin ok dgn yg wajib..cthnya smbahyang 5 waktu..selitkan ibadat2 sunat pulak..tahajud..dhuha..insha Allah...semakin terjaga hubungan kita dgn Maha Kuasa..oppss! jgn lupa..bacalah Al-Quran selalu..1 muka surat sehari pun xpa..sikit2..jom awak semua! semoga kita semua akan selalu di berkati olehNya..insha Allah...

xyah segan2..:)



DEAR MY FUTURE MAN,SOMEDAY ,WHOEVER YOU ARE, PLEASE DONT JUDGE ME BY MY MISTAKES, PLEASE JUST CORRECT ME IF I'M WRONG
all copyright© reserved by iqwa-niera 2011-2016